BARSELSFERIE I THAILAND, 2 STOP: KOH YAO YAI VILLAGE

PAKKELISTE TIL THAILAND MED BØRN

img_6444Indeholder reklame i form af affiliate links

Hold nu op, I er mange der har spurgt. Og selvfølgelig vil jeg gerne prøve at give lidt råd med på vejen til den ideelle pakkeliste. Men naturligvis er den slags jo individuelt og afhænger både af destination, årstid, længden på opholdet og temperament. Alligevel gør jeg mig nu et forsøg. Så kan I nok selv trække fra og lægge til 😉

Helt overordnet havde vi pakket for meget af alting. Til trods for, at vi forinden afrejse gik og messede for hinanden som to små kordrenge ”pak let!”, ”pak let!”, så må jeg retrospektivt sige, at det ikke var en øvelse, vi mestrede helt godt.

pakkelistethailand1

Så derfor; først og fremmest: PAK LET!

Vi levede i vores badetøj. Det var så stinkende varmt, at man hoppede i vandet, ved hver en given lejlighed. Jeg havde tre badedragter og en bikini med. Og det var ikke spor for meget. Jeg ville langt hellere have efterladt halvdelen af mit nedpakkede tøj derhjemme og så have taget to ekstra sæt badetøj med. For man bruger det hele tiden.

Jeg var især glad for denne her. I er flere, der har spurgt på den på Instagram. Jeg har tre badedragter i denne version. Og de er perfekte. Den her fra Ellos, den shaper let og hjælper det løse maveskind efter graviditet på plads – samtidig med at den ikke giver streger eller lignende (jeg bruger den uden stropper) og den sidder godt fast.

Min storepige ligeså. Hun havde fire badedragter og en bikini med. Og det hele kom brug. I heftig rotation. Man skifter ofte badetøj flere gange om dagen, fordi man ikke nødvendigvis gider rende rundt i vådt badetøj, men omvendt er det bare nemmest, at have indenunder sommerkjolen, så man nemt kan kaste sig i vandet. Hun havde flere UV dragter med med faktor 50 i og det var rigtigt godt. For solen er meget kraftig i Thailand. Især denne her og denne her var vi glade for. Baby havde denne her. Det er vigtigt med noget, der dækker skuldrene, som jo typisk er meget over vandet og derfor ekstra udsat. Den her havde også været ret smart, fordi den har lange ben. Især til de dage, hvor vi var på vandet.

pakkelistethailand2

Vi havde gennemsnitligt 34 grader og det er varmt! Også lidt for varmt til mig. Så jeg opholdt mig helst under vandoverfladen. Dertil kommer, at når temperaturen er så høj og luftfugtigheden ligeså, så er der faktisk rigtig meget af det sommertøj, der fungerer perfekt herhjemme, som er alt for varmt og ubehageligt i den hede.

Jeg havde pakket et hav af kjoler, som jeg havde forestillet mig, jeg skulle hoppe rundt og se lækker ud i, men konkret kunne jeg end ikke holde tanken om dem ud. Jeg endte derfor med at gå i de samme to-tre kjoler og to par shorts i alle fire uger, fordi de var så tilpas tynde og luftige, at man lige akkurat kunne holde det ud. Det samme gjaldt for min mands og mine børns garderobe. Og igen; Jeg havde stort set ikke rigtigt tøj på. Kun om aftenen, hvis vi skulle ud. Og ofte blev vi jo bare i vores egen hytte og spiste eller et par gange bestilte vi simpelthen roomservice til værelset, så vi kunne hygge hjemme med børnene, hvis tiden var løbet lidt fra os. Og dertil kommer, at man alle steder nemt og meget billigt kan få vasket tøj.

Jeg endte på samme vis også med at traske rundt i de samme espadrilles hele ferien. Alle andre sko virkede uoverkommeligt omklamrende og varme. Så de fem par, jeg havde pakket var helt til hest.

pakkelistethailand5

Overvej om det nu også er nødvendigt

Desuden havde vi pakket en slyngevugge. Åh jo. Og jer der kender den, I ved, at den fylder RET godt. Den havde rent faktisk sin helt egen kuffert. Indsæt abe smiley, der holder sig for øjnene. Hvor mange gange, tror I den kom i brug? 0 er det korrekte svar.

Den gode side af dén fortælling er, at det skyldes, at baby totalt ændrede søvnrytme, efter vi ankom og pludselig blev mega dygtig til at sove. Modsat hans rytme inden vi tog af sted, hvor slyngevuggen var det eneste sted, vi kunne få ham til at falde bare lidt til ro. Den dårlige side af den fortælling er, at vi slæbte rundt på den ski…. Slyngevugge i fire uger uden nogen som helst grund. Doh! Og desuden var der stort set ingen af de steder, hvor vi boede, hvor den havde kunnet hænge. De gør det øjensynligt ikke så meget i dørkarme i Thailand 😉

Da vi rejste for 6 år siden med storesøster som baby, der pakkede jeg kufferten med modermælkserstatning og bleer, som skulle vi overvintre på en øde ø i et år. Og det skulle vise sig at være helt idiotisk, da vi kunne købe det alle vegne. Forskellen til denne gang var blot, at der åbenbart er stor forskel på at rejse rundt på Koh Samui, som vi gjorde med hende – og så på at bo ude i junglen totalt isoleret fra omverdenen, som vi gjorde det denne gang. Faktisk havde vi et par gange ret store problemer med at skaffe begge dele. Det sidste sted vi boede, var det næsten umuligt. Så ja. Det ville jeg egentlig gerne have haft lidt mere med af.

pakkelistethailand3img_5076

Solhatte og solcremer

I flertal. Vi havde virkelig meget med. Og rent faktisk brugte vi det hele op. Vi jokede lidt med hjemmefra, at vi havde solcreme med til en hel børnehave. Men vi endte altså med at bruge alle flaskerne op. Man bruger uforbeholdent meget solcreme. Især til børnene. Vi brugte faktor 50 til dem og til os selv kom vi aldrig ned under faktor 30. De to gange vi forsøgte, blev vi simpelthen forbrændt. Vi havde blandt andet dem her med, hvor der var en lille stick faktor 50, som min datter var virkelig glad for, fordi den ikke fedter og gør hvid. Den er ideel til ansigtet og på halsen. Desuden var vi også glade for det her brand, der virkelig var vandtæt.

Myggespray er også vigtigt. Der var helt utroligt mange myg. Men ofte købes det bedst lokalt, da I derigennem opnår den bedste virkning. Vores oplevelse var i hvert fald, at deres egne produkter var langt mere effektive, end dem vi havde med hjemmefra. I forlængelse heraf er et myggenet til babys klapvogn også super vigtigt.

Vi havde desuden både en paraplyklapvogn og bæresele med. Ligesom vi havde det for 6 år siden. Og dem havde vi ikke kunnet undvære. Klapvognen er god både til at komme rundt med, men allermest i lufthavnene, og så for baby til at sove middagslur i. Bæreselen er rigtig god, hvis I skal sejle, eksempelvis i Longtailboats, hvor man ikke sidder så godt fast og hvis I skal ud og gå på stranden eller andre underlag, hvor paraplyklapvognens små hjul ikke kan følge med. Derudover havde vi et solsejl med, som kan anvendes til de fleste typer klap- og barnevogne med kaleche og på mange forskellige måder – alt efter hvor meget skygge I har brug for. De er rigtig gode.

Vi havde også en lille Førstehjælpe kasse med hjemmefra. Ikke noget vildt, bare en lille mindre toilettaske med det mest nødvendige. Heldigvis fik vi ikke brug for andet end plaster, men det giver en vis tryghed, når man rejser med små børn. I vores var der:

• Børnepanodil
  • Antihistamin til brug ved både reaktioner på myggestik eller andre allergier
  • Lokalbedøvende creme – erfaring har lært os, at det er en god idé i forhold til særligt myggestik
  • Termometer
  • Plaster
  • Pincet, neglesaks og lille saks
  • Desinficerende midler

Favoritterne

Til vores store pige på 6 år havde vi taget badesko og en svømmevest med. De var guld værd! Måske var vesten ultimativt det bedste køb, vi gjorde os. For den havde vi ikke kunnet skaffe, de steder hvor vi var. Og hun brugte den hver eneste dag. Faktisk hjalp denne hende til at føle sig så tryg i vandet, at hun ved feriens udgang næsten har lært at svømme selv. Den er både langt bedre bevægelsesmæssigt end f.eks. svømmevinger eller badering – og også mere sikker, da den ikke kan punktere, som de jo kan. Den fylder lidt i kufferten, men har bestemt sin berettigelse.

Underholdning til børn – spil i alle genrer

Vi havde heldigvis pakket rigtig meget underholdning til vores store pige. Og det må siges at være meget klogt. Vi boede jo ret øde og isoleret de fleste steder, og vi mødte faktisk ikke ret mange andre børn. Og fire uger alene med en baby og to voksne kræver altså lidt af en 6-årig med krudt i. Hun skulle igangsættes 24/7.

Naturligvis legede vi en masse i poolen og ved stranden, samlede muslinger, lavede halskæder med sten, byggede huler, etc., men vi fik sandelig også brugt alt det underholdning, vi havde med til hende. Faktisk rigtig meget. Vi havde et par små rejse- og vendespil, som blev brugt flittigt, både med os og alene. Vi havde også flere malebøger med, der alle blev udfyldt undervejs, tusser, farveblyanter og tynde aktivitetsbøger og klistermærkebøger. Dem brugte hun rigtig meget tid med. Husk farver og blyantspidser. Faktisk hjalp disse bøger os både på selve flyveturen, undervejs på ferien, når hun kedede sig lidt – og også til at mødes i leg med andre børn.

pakkelistethailand4

To gange mødte hun jævnaldrene børn, som hun gerne ville lege med, men som var af en helt anden nationalitet, der gjorde at de ikke havde noget sprog at kommunikere med. Heller ikke engelsk – og heller ikke de voksne, så vi kunne ikke rigtig hjælpe. Her viste det sig at malebøgerne var et stort hit. Så lå de sammen og tegnede på stranden i hver deres bog og viste hinanden tegningerne. Det samme med klistermærkebøgerne, som der generelt er mange timers leg i.

Tablets. Vi havde alle tre en iPad med. Jeg læser mange magasiner, som jeg forinden havde hentet ned og som jeg derfor nemt kunne læse undervejs, når jeg havde brug for lidt let underholdning, uden at det fylder noget i tasken. En Ipad med film og spil på er nærmest uundværlig, når man har store børn med. Vi brugte den ikke meget i dagtimerne, men både på flyet og om aftenen, var det en stor hjælp. Husk hovedtelefoner. Med Viaplays offline funktion kan du nemt se film og serier, uanset hvor du er.

I samme boldgade havde vi hentet en del lydbøger ned inden afrejse. Det var også et hit for min store pige, at sidde i skyggen med en malebog og tegne, mens hun hørte lydbøger. På den måde fik de voksne også en lille pause, når baby f.eks. sov middagslur. Ofte er det alligevel for varmt at være i solen midt på dagen, så sådan en lille hyggestund er altså en rigtig god ide.

thailandmedbarn

Vi havde ladet Elin pakke sin egen lille rejsekuffert, ( hun har den her, som er god, fordi vi kan køre hende på den i lufthavnen) hvori hun havde pakket sine favorit legesager. Hun havde også udvalgt et par af sine yndlingsbøger og så naturligvis favorit bamserne. Vi superviserede naturligvis, så det ikke fyldte for meget, men det er nu en god ide at lade hende vælge lidt legetøj ud selv. Jeg havde kort inden afrejse også klikket Playmobils rejsesæt/ legeboks hjem, det var et kæmpe hit! De fylder ingenting, er nemme at pakke sammen og der er mange timers leg i dem! De kan tages med ned på stranden, ved poolen, ja alle steder.

Jeg havde desuden pakket hele 6 store poser lakrids. Men det kunne jeg snildt have pakket dobbelt op af. Den slags savner man altså på sådan en måneds lang ferie i troperne! 😉

rejsmedbarn

Til selve flyturen:

Køb foruden de små aktivitetsbøger lidt overraskelser og læg i tasken, så der er nyt til underholdningen undervejs. Husk også noget spiseligt og drikkeligt, til når I letter og lander. Baby ammede ved landing og når vi lettede for at udligne trykket og han tog det meget pænt. Han sov ikke, men det er en helt anden sag 😉

I kan læse meget mere om at flyve langdistance med baby i mit tidligere indlæg her.

I kan også læse Mine Gode Råd, når du rejse med børn her.

Selvom de to indlæg er en del år gamle efterhånden – og vores nyligt overståede rejse adskilte sig ved, at vi nu rejser med TO børn, og at vi var længere væk og mere isolerede denne gang, så gælder langt de fleste råd og fif stadigvæk! Og i relation til Thailand generelt, så har jeg i min rejse kategori en underkategori, der hedder Thailand, hvor I kan læse mere om de steder, vi f.eks. har besøgt.