NEM SOMMERMAD: TORSK MED RYGEOSTECREME OG RADISER

VORES MINI FERIE TIL DYREPARKEN I NORGE

Reklame for Dyreparken

Kender I det, når man tager af sted på en ferie, som man ubevidst tænker, man nok mest har booket for børnenes skyld? Ikke fordi, vi ikke ville. Vi glædede os meget. Men nok dog alligevel mest, fordi jeg regnede med, at det ville være et stort hit hos børnene. Og det var det sørme. Men faktisk var det også ret sjovt og hyggeligt at være voksen i det.

Vores tur til Dyreparken i Norge var en utrolig positiv overraskelse for os alle sammen. Jeg havde godt kunne læse mig til, at det var et paradis for børn. Men alligevel. Jeg havde nok ikke troet, vi ville blive så begejstrede. Men både Mikkel Ræv og den lille drillemus, I ser ovenover havde en fest, ligesom vi voksne havde.

Først og fremmest er det altså ret genialt, at det kun er en time væk fra København med fly. Det tager ti minutter i taxa fra Kjevik lufthavn og når det ikke tager længere tid, at komme dertil, så bliver selve turen også langt mere overskuelig. Vi havde tre dage der, altså to overnatninger – og det var ret perfekt, synes jeg.

Sådan boede vi

Man kan bo flere forskellige steder, der hører til Dyreparken, vi boede i Abra Havn, der bestemt må siges at være en overnatningsmulighed, som er lidt ud over det sædvanelige. Særligt, når man er 2 år og 8 år. Sørøverhotellet Abra Havn er en hotellandsby med 171 lejligheder tematiseret i sørøverstil, og som ligger i kanonkugleafstand fra Dyreparken, haha… (kun 8-10 min. væk). Her stod vi hver morgen og eftermiddag og så piratskibet sejle forbi og hørte sørøverne skyde kanonerne af. Til stor fornøjelse for vores børn. Der hver gang skrålede HIV-OHØIIIJ……!

Vi spiste også morgenmad med piraterne den ene morgen og sejlede derefter ud på togt med dem. Vores børn åd det hele råt, som man siger og jeg var ret imponeret over, hvor meget de levede sig ind i det og tog det 100% til sig begge to. Især den mindste var ellevild. Vi har talt meget om ”Rater” siden, som han kalder dem.

Flere har spurgt på Instagram, om også den lille på 2 år fik noget ud af turen. Og til det kan jeg uden tøven svare JA. Det gjorde han i den grad. Jeg var meget overrasket over, hvor godt han tog imod det hele og hvor meget han levede sig ind i alting. Han elskede det og der var masser af underholdning og aktivitet for ham. Og vores store pige på 8 – ja, hun kommer kort fortalt ikke til at glemme den her ferie. Det er helt sikkert. På vej hjem mod København spurgte jeg hende, hvad der havde været det bedste – for vi havde alle sammen opfattelsen af, at vi havde oplevet rigtig meget. Til det svarede hun: ”Det hele, mor. Det hele var det bedste. Gid vi kunne bo her”…det opsummerer nok meget godt hendes begejstring.

Der er så mange aktiviteter og ting at lave

Men ja – vi havde altså også virkelig oplevet og prøvet meget, på blot tre dage. Der er virkelig tryk på aktiviteterne og vi var tilmed utroligt heldige med vejret, så vi benyttede os af alle de tilbud, vi kunne. Vi sugede det hele til os – og fik så mange oplevelser med hjem.

Dyreparken er over 50 år gammel og over 663 hektar stor, har åbent hele året og flere store universer, som vi besøgte og fik så meget glæde ud af – blandt andet Kardemomme by og Hakkebakkeskoven. Vi har haft læst begge historier som godnatlæsning de sidste mange uger, som optakt til opholdet og det var ret godt givet ud. Min datter kendte dem allerede, men det var smart lige at få det opfrisket inden ferien – for genkendelsens glæde var mægtig stor, da vi ramte disse to universer!

Vores ophold

Dag 1

Da vi ankom om søndagen fik vi først lidt at spise på vores hotel og så drog vi fluks mod Dyreparken, da begge børn var meget spændte. Parken er ret stor – og meget kuperet med mange stejle bakker, så jeg er glad for, vi tog klapvogn med til den mindste. Han havde aldrig kunnet gå så meget selv. Vi gik i snit 10 km om dagen, kunne jeg se på min telefon.

Vi fandt ret hurtigt Kardemomme by og der var ikke et øje tørt. Det er for øvrigt SÅ gennemført lavet og der dufter tilmed at kanel snurrer fra bageren og ja, alt var bare helt som i bogen. Sporvognen kom fordi med syngende mennesker og solen skinnede fra en blå himmel. Politimester Bastian ønskede velkommen på tovet. Børnene genkendte straks Tante Sofies hus. Det var fantastisk.

Vi var også forbi Julius jungelløype (en meget lang klatrebane og legeplads, som børnene elskede), Klatrefjellet, vi prøvede forlystelsen Nilen, der er en træstamme, man sidder i som har et frit fald ned på 13 meter – og som vi var så onde at tage begge børn med i, da der stod at aldersgrænsen var to år. Men haha, ak, vores mindste mand var ikke glad. Den var nok lidt for vild for ham 😉

JungelBob og Dyrenes Verden var dog kæmpe hit hos børnene og så er der et område med Bondegårdstema og her var den 2-årige helt bjergtaget. Han kørte i traktor (den ene forlystelse prøvede vi så tre gange, for han ELSKER traktorer) og kiggede på grise og talte om bondegårdsdyr. Og vi var også forbi Grevens forheksede Labyrint.

Om aftenen så vi forestillingen ”Cirkus Jesper” der virkelig var et hjertevarmt, morsomt og sejt cirkus, der var top underholdende både for voksne og børn. Det var halv-sent og begge børn var meget trætte, dels ovenpå en meget begivenhedsrig dag, dels fordi vi havde været oppe kl. 05.00. Men de sad mussestille og så det hele med åben mund i over en time.  Vi sluttede med at spise aftensmad på hotellet.

Dag 2

Vi startede dagen med først en skattejagt rundt på hotellet og dernæst morgenmad i Abra Havn sammen med sørøverne, de dansede og sang, vi fik pirat vafler og gulmønter og til sidst løb alle børn og pirater om bord på piratskibet og drog på togt. Amen, jeg kan slet ikke beskrive dels hvor gennemført, de laver det, dels hvor begejstrede mine børn var. Så sejt altså.

Vi skulle egentlig have været på en tur i Hakkebakkeskoven Filmstudio, men et akut bleskift og en lille nedsmeltning hos familiens yngste gjorde at vi i stedet endte oppe i bondegårdsland. Det var nu også helt fint. Vi prøvede forlystelser, spiste mega god frokost (er så imponeret over deres buffeter, der var så meget godt!) Og så tog vi til Hakkebakkeskoven, hvor man kører rundt i et levende teater i skoven i små vogne. Det var helt genialt! Jeg havde næsten lyst til at tage turen to gange! Det var så fint. Naturligvis elskede børnene det, men det var måske også én af mine favoritting på turen! Du ruller så at sige lige direkte ind i eventyret. Det SKAL prøves, hvis man er der!

Herefter var vi i badeland, hvor vi fik prøvet næsten samtlige ting og rutsjebaner, der var. Og det er stort. Og der er meget at lave! Både indendørs og udendørs. Vejret var helt fantastisk og det var mega varmt, så derfor var badelandet det absolut bedste sted at være. Det er ret fedt, at der er aktiviteter for både de helt små med op til flere baby bassiner, for de store børn  -og sågar nogle vandrutsjebaner, der også kan få suget frem i maven på de voksne garvede typer. Der er vitterligt noget for alle i familien.

Ps: Et lille aber dabei. Husk håndklæder til badelandet! Vi troede, der ville være nogle, man kunne låne, så vi havde ingen med. Det var lidt ærgerligt. Et par klipklappere er en anden god ide, når man går rundt mellem tingene i vandlandet. Alt andet fodtøj og ejendele er jo låst inde i skabe. Og det er et relativt stort område og der er mange ting, at prøve.

Om aftenen var vi inviteret til aftenforestillingen ”Kaptain Sabeltand og Grusomme Gabriels skat”, som i øvrigt så fantastisk ud, men det var alt for sent. Begge børn gik omkuld kl. 21.00, to timer før forestillingen begyndte, men min mand og jeg stod og kiggede fra terrassen over vandet – og det så helt vildt ud! Vi gad egentlig godt have set det. Men ja, dertil er vores børn altså endnu lidt for små. Men kunne forestille mig, at det er en mega fed oplevelse for de store børn. Der blev ikke sparet på noget, kan jeg fortælle!

Dag 3

Én af de helt store fordele ved at bo på hoteller, der hører under Dyreparken, er, at man så kan komme ind i parken 1 time før alle andre, allerede kl. 09.00. Så kan man få prøvet de mest populære forlystelser, inden der kommer lang kø. Man får også sin egen indgang, så man ikke skal stå i kø til at komme ind i parken. Det var rigtig rart.

Vi spiste derfor tidlig morgenmad i Abra Havn og igen må jeg tilføje, at buffeten var særdeles velvoksen. Man skal være overordentlig kræsen, hvis ikke man kan finde noget, man kan lide. Både som barn og som voksen.

Derfra tog vi til Dyreparken og fik prøvet de sidste forlystelser, som børnene gerne ville, det havde vi lovet. Og så ville de begge meget gerne tilbage til Badelandet. Det gav dog helt sig selv, for efter et par timer åbnede himlens sluser sig og det øs-regnede. Og så var det jo perfekt at gå i badeland. Vi endte i det indendørs, hvor der var et bølge bassin, som Elin synes var super sjovt og et baby bassin med en lille mini rutsjebane, som Elliot prøvede rundt regnet 22 gange i træk, tror jeg 😉 Oh Joy.

Inden vi tjekkede ud fra hotellet og drog mod lufthavnen, så fik børnene også lige lov at lege i sørøver landsbyen igen og udforske skibene og husene, for der var faktisk bygget et helt lille univers op omkring det, som indbyder til at de kan løbe og lege sammen. Det var simpelthen så hyggeligt. Klokken 15.00 tog vi i lufthavnen og man kan vist roligt sige, at vi var helt mætte og fulde af oplevelser, høj som lav. Hold da op, det var nogle skønne dage med masser af aktivitet og sjov.

Jeg kan egentlig godt forstå min datters udmelding om, at hun ville ønske vi boede der hver dag. Sådan må det føles, når man er 8 år og bliver lukket ind i så eventyrlig en verden. Men jeg er nu glad nok for, at vi trods alt ikke skal sejle med pirater og køre i hæsblæsende vandrutsjebaner hver dag 😉

PS:
Hvis I er interesseret og overvejer en tur selv, kan jeg kun på det kraftigste anbefale det. Men vil også mene, at et enkelt overnatning er lige det mindste. To er bedst, for der er så meget at se og lave. Jeg har fastgjort en såkaldt Highlights på min Instagram med alle stories fra turen – her kan I se det hele ’live’. Og hvis man er i tvivl om, hvorvidt børnene elskede det efter at have læst indlægget her, så er man det i hvert fald ikke, når man ser stories!

Turen var et sponsoreret ophold, men tanker og ord er helt mine egne. Tak for muligheden.