SKO MUNTHE PLUS SIMONSEN

MODEUGE + / –

Er I ved at få nok Modeuge? Jeg har stadig et par shows, jeg mangler at dele med jer. Men det er svært at følge ordentlig med, synes jeg. Dels fordi dagene under modeugen er meget pressede og kompakte, dels fordi jeg har en familie herhjemme, der også afventer lidt tid fra min side efter sådanne lange dage, dels fordi jeg lagde mig syg fredag og så fordi, jeg har svært ved at gennemskue, hvilken dosering I foretrækker?

Selv føler jeg nok, det bliver for voldsomt med fire/fem indlæg i træk udelukkende fra shows – fordi billedekvaliteten ofte er svingende og det indholdsmæssige er ens, men på den anden side, er det spørgsmålet, om det stadig er interessant at læse om et show godt en uge efter, hvor flere billeder allerede har floreret i blogland og på Copenhagen Fashion Weeks hjemmeside? Jeg har prøvet at følge med så godt jeg kunne og opdatere jævnligt og hurtigt – og samtidig drysse lidt andet ind imellem, så det hele ikke blev Modeuge. Men hvad tænker I? Og hvordan har dækningen af Modeugen generelt været, synes I?

Personligt har jeg undret mig over, hvor relativt mange af de større blogs, der har været fraværende under denne Modeuge, og jeg har rent faktisk følt, jeg skulle lede lidt efter show-anmeldelser…..men måske jeg kigger de forkerte steder?

Derudover er jeg selv usikker på, hvordan jeg griber det bedst an og får det optimale ud af oplevelsen? Nu render jeg altså ikke rundt og knipser Street-style, det lader jeg andre om, men er det overhovedet interessant at høre min vinkel på et show og tøjet, der vises? Eller vil I fx hellere have en stemnings-rapport a la good old reportage?

Kom endelig med jeres uforbeholdne mening. Jeg syntes diskussionen om hvilken rolle diverse blogs kan/skal spille under sådan en begivenhed er interessant. Jeg håber dog stadig, I vil se de shows, jeg endnu mangler at vise?

63 kommentarer

  • Jeg synes, det er rigtig fint, at du dækker modeugen – og jeg misunder dig for at have været til alle de fede shows 😉 Dernæst må jeg tilføje, at jeg er hoppet lidt af, fordi jeg ikke “orker” at læse indlæg efter indlæg om diverse modeshows. Der hvor jeg “giver op” er nok, når hvert show skal have sit eget indlæg – og især hvis jeg skal læse det samme på flere blogs. Derimod er jeg godt klar over, at andre har det på en anden måde, og det kan være svært for bloggeren/dig at tilfredsstille alle. Så jeg synes, at man/du gør det bedst, som man/du selv har lyst til at læse det. Kan man – som læser – ikke overskue alle modeuge-indlæggene, så har man jo altid muligheden for at springe indlægget over 😉 Og så kan man kigge med igen, når modeugen er sluttet, og de “almindelige” indlæg er tilbage. Det var min helt uforbeholdne mening 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • guldlog

      Louise; Jeg kan godt følge dig. Jeg placerer mig nok sted midt imellem de to poler, du nævner og netop derfor har jeg svært ved at finde den rigtige dosering selv. For jeg vil så gerne vise og delagtiggøre og lukke ind og inspirere. Men jeg er også godt med på, at når hver show får et helt indlæg, så kan det nemt blive for meget…

      Og naturligvis har du ret. Så længe man skriver og gør det, der falder en mest naturligt, så kommer der også det bedste produkt ud af det. Men lige i dette tilfælde er jeg rent faktisk selv lidt vaklende ift hvordan jeg ønsker det dækket. Og når jeg som læser selv er usikker, så bliver jeg det i en vis grad også som talerør. Men du har ellers ret. Det handler om at mærke efter og skrive det, der giver mening for mig. Og så må man jo læse forbi det… ;o)
      Tak for dit indput!
      Vh

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ann J.

    Din mening er altid interessant, det er derfor jeg læser din fantastiske blog, så jeg vil heller end gerne se billeder og høre din mening om de forskellige shows! Du formår altid at lave afvekslende indlæg, og jeg er sikker på, at dine indlæg om modeugen og shows’ene også bliver spændende. Bring it on 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • guldlog

      Tusind tak Ann, det var en rigtig pæn kommentar. Jeg er glad for du kan inspireres og underholdes herinde og jeg håber, jeg fremadrettet kan leve op til det;-)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg synes, du har gjort det helt perfekt.
    Jeg følger med på din blog, fordi jeg godt kan lide din stil og dine meninger – og derfor synes jeg også, det er interessant at læse dit syn på både shows og selve tøjet.

    Selvom vi var til flere af de shows sammen, så er det stadigt helt forskellige ting, vi har valgt at fremhæve – og derfor synes jeg heller ikke, det bliver kedeligt at læse om de samme shows hos flere forskellige bloggere.

    Det altafgørende for mit vedkommende er, at bloggeren får sin egen smag og personlighed med ind i selve blogindlægget, og det mestrer du helt perfekt.
    Jeg følger kun de bloggere, hvor jeg virkelig er draget af enten deres modemæssige stil – eller af deres formuleringsevner og smukke billeder – og derfor vil jeg også utroligt gerne se deres fortolkninger af og syn på modeugen.

    Jeg synes ikke, det gør så meget, at indlæg om CFW kommer lidt løbende og ikke umiddelbart bagefter – men samtidigt så vil jeg dog stadigt gerne læse det, så længe det er i frisk erindring og altså ikke flere uger efterfølgende.
    Så en god blanding af modeuge og andre indlæg i en uges tid bagefter er en rigtig fin dosis 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • guldlog

      Mange, mange tak for dit indput, Lisbeth; Jeg tager al rosen til mig, den betyder mere end du aner. Mange tak <3
      Og jeg er jo rent faktisk ret enig i, at det hos mig heller ikke gør noget, at læse om samme shows flere steder, så længe der skinner personlighed igennem. Et eksempel er fx Stine Goya, hvor jeg ikke selv deltog. Jeg tror, jeg har læst om showet fire steder – alle meget forskellige udlægninger. Og det syntes jeg bare er dejligt, for det giver mig en følelse af, at jeg kommer 'rundt om kollektionen'….Men jeg har også en fornemmelse af, at rigtig mange læsere, som Louise skriver ovenover her, simpelthen står af, når hvert show dækkes, fordi det bliver for voldsomt. Jeg kan godt se probelmatikken i hvert fald. Og jeg er faktisk opmærksom på, at det bliver ret tungt med 5 show-indlæg i relativ nærhed af hinanden. Men omvendt har jeg fx rigtig svært ved at putte de to show, som jeg lige pt mangler at skrive om, ind i samme indlæg, da de er vidt forskellige og egentlig fortjener hver deres plads, synes jeg:-)

      Og så skal du i øvrigt have ros selv, Lisbeth!
      Jeg har læst alle dine indlæg fra både shows og messer og jeg kan utrolig godt lide den balance, du har fundet!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg synes, at de mest spændende modeugeindlæg er dem, hvor jeg føler, at jeg var med på skulderen af bloggeren. Tøjet kan jeg alligevel selv se på CFW’s website (endda med bedre billeder, fordi det bare er umuligt selv at få dem ligeså gode) så det er helhedsoplevelsen, jeg søger i blogland. Så har jeg til gengæld ikke spor imod adskillige modeuge-indlæg, for så er det jo ligesom at være der selv 🙂 Og når jeg ikke nødvendigvis selv kan komme valfartende fra Frankrig hver gang, der er modeuge, er den slags indlæg kombineret med CFWs egne billeder helt klart den bedste løsning for mig 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • guldlog

      Ja, det er også en dejlig måde at blive ‘taget med på’. Det er jeg meget enig i. Og det svære balancegang ligger vel egentlig i, at for nogle læsere, er det udelukkende et spørgsmål og tøjet; Hvordan ser det ud, hvilke tendenser ser vi, hvad repræsenterer det, hvilke farver og materialer osv. osv., mens det for andre, som fx dig (og mig) er lige så væsentligt, hvordan stemningen fx var til showet, hvilke rammer og hvilken heldhedsoplevelse, der var tale om…..

      Men for mig BEHØVER sidstnævnte ikke være der. Men det kan jo godt hænge sammen med, at jeg også selv har været der? Modsat fx dig…..jeg kan sagtens ‘nøjes’ med en beskrivelse af kollektionen, set ud fra et par personlige øjne 😉 Og rent faktisk har jeg rundt omkring i blogland læst et par opsummerende show-indlæg, som jeg fandt overraskende gode og grundige til trods…..

      Kh

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Enig med Manja, desværre er min erfaring at det også afhænger lidt af om læseren har ja-hatten på (som Manja) eller om de er mere Jantelovs-orienterede. Ud fra helt samme indlæg vil nogen føle sig involverede og netop ‘med-på-skulderen’, mens andre føler sig ekskluderede og føler at bloggeren praler med alt det læseren ikke selv har adgang til. Der er helt sikkert plads til forbedringer og det ville være optimalt hvis der slet ikke var nogen der følte sig holdt udenfor, men den danske mentalitet kan altså godt være lidt tung at danse med af og til…

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • guldlog

      Ja, det er faktisk en god og simpel pointe, jeg slet ikke selv have tænkt på Emily! At det naturligvis afhænger af, hvilken ‘hat’, altså hvilke forventninger og forudsætninger læseren har….

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hov og som et tillæg til min første kommentar, så er jeg egentlig også overrasket og en smule skuffet over manglen på indlæg hos andre bloggere om modeugen.
    Jeg ved jo, at mange har deltaget i shows, men jeg synes, det er virkelig begrænset, hvad jeg har set af indlæg hos dem.

    Og så ville jeg egentlig også gerne høre en begrundelse fra de store modebloggere, som helt bevidst har valgt modeugen fra – det savner jeg lidt.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Meget, meget enig. Som tilføjelse, må jeg bemærke, at jeg synes det er en smule bekymrende, at de bloggere, der deltager i indtil flere shows i modeugen ikke dækker showsne, de vælger at tage til – især hvis modebloggerenes tilstedeværelse skal have en berettigelse ved modeugen.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Det er jeg ikke enig helt enig i. Langt de fleste mennesker, der befinder sig til de shows beskæftiger sig slet ikke med dem straight away. I al tilfælde ikke ud til offentligheden. For en erklæret modeblogger (hvilket jeg ikke er) er det vel lige så interessant og relevant at se hvad der skal ske modemæssigt i fremtiden, uden at man partout skal videreformidle det umiddelbart. Måske man fortolker det man har set til et show ind i sin egen stil på sigt. Måske man køber et stykke fra kollektionen eller skriver om det, når det lander i butikkerne. Noget af det modebloggerne især har fået hak for af den etablerede modeverden, er at de blogger billeder, der egentlig først skal udgives om et halvt år. Så uanset om man anmelder/fortæller om det umiddelbart efter showet, ‘gemmer’ materialet til det egentlig er relevant i forhold til sæson eller bruger det man har set til et show på en anden måde, så synes jeg stadig godt det kan være berettiget at modebloggeren er til stede.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jeg tænker ikke så meget på, om modeugen har relevans for bloggerne – for det har den jo i allerhøjeste grad mht. inspiration, orientering om kommende styles mv, men snarer om det altid har relevans for modehusene, at bloggerne er tilstede?
      Hver blog er jo ikke nødvendigvis et medie, der er af lige høj betydning for deisgnerne at tilgodese. Vi har hver vores målgruppe, hver vores måde at skabe omtale på, hvert vores univers – og tilmed er antallet af unikke besøgende på de største blogs en brøkdel af oplagene på magasinerne og dagsbladene. Så jeg forstår godt, at de får særlig god behandling ved show
      Derfor kan jeg godt spekulere på, hvor meget værdi det har for designhusene, at bloggere er med, hvis det ikke følger den mindste dækning af arrangementet.
      Modehusene må vel nødvendigvis måle værdien i en omtale ved, i hvor høj grad slutbrugerene, altså læserne, indvolveres. Og der er jo unægteligt en noget højere indvolveringsgrad ved at købe et magasin til 50 kr, der gennemgår kollektionerne, end der er ved at tjekke ind på en blog i 5 sekunder, for at lure et snapshot / inspirerende detalje m.v.

      Dertil kommer, at modeugen i særdeleshed handler om at pleje sine forbindelser, tænker jeg.
      Modsat magasinerne, der har et noget større oplag end de største blogge har unikke besøgende, så har bloggerne som sådan ingen direkte relation til designerne, der skal plejes under modeugen. Hvorimod magasinerne, der låner tøj, skriver portrætter af designerne m.v., naturligvis skal pleases i den forbindelse.

      Når jeg stiller spørgsmål ved, om modebloggere har deres berettigelse ved div. shows, så er det fordi jeg tænker, at bloggerne devaluerer værdien af deres deltagelse i modeugen, hvis der ingen dækning er. Hvis bloggere skal kunne tages seriøst af branchen under modeugen, så forudsætter det vel også, at de bidrager med deres personlige reportager, så at moden gøres demokratisk.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Er ikke enig, men det er også fint nok 🙂 Og så har jeg stadig til gode at se en ‘show for show’ gennemgang/reportage i et dansk modemagasin. Det er vel nærmest kun i aviserne at man finder sådanne (og hvis man er heldig er de en lille smule kritiske). Magasinerne bruger (i mine øjne) shows’ne til at spotte tendenser, trends og hente inspiration. Og det er fint med mig. Og jeg synes godt at bloggerne må det samme. Jeg synes bestemt ikke at de ‘behøver aflægge rapport’ for at have lov at være med 😉
      Mht. brøkdele, så er 1/2, 2/3 eller endda 3/4 selvfølgelig også brøker, men magasinernes oplag (bedre ser det ud med estimerede læsere) er langt fra så imponerende i forhold til de store blogs besøg/læsere (http://www.egmont-magasiner.dk/index.php?mod=annoncer&parent=0&id=124) hvis du spørger mig og deres websites ligger (med undtagelse af Woman, der har et debatforum) langt under de fleste større blogs. Mht. magasin vs. blog er det selvfølgelig lidt bikset at regne med, da flere læsere godt kan deles om ét magasin, mens samme læser kan læse bloggen fra flere ip-adresser, så det ER selvfølgelig svært at sammenligne.
      Sirenes oplag nåede ned under smertegrænsen sidste år og de måtte dreje nøglen om og de mente selv at hovedårsagen var, at deres læsere ikke var så trofaste og snarere læste blogs.
      Cover er nede på et oplag på omkring 25.000, mere imponerende er magasinernes tal altså heller ikke hvis du spørger mig…
      Jeg ønsker ikke en magasin vs. blog-debat, dem har der været så mange af, (og jeg er personligt glad for både og, og ønsker ikke at ‘vælge side’) men hvis man skal se på det helt ‘læsertaløkonomisk’, så er der altså mange, der er godt med 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Kia

      Ja, den med oplagstal er ikke helt korrekt. De største 15 modeblogs hos Bloggers Delight overgår de fleste danske modemagasiner i oplag OG deres onlineplatforme i unikke besøgende OG sidevisninger.

      🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • guldlog

      Hmn…Det er lidt underligt, på nogle af de lidt længere kommentar-tråde herinde, kan man ikke ligge et svar nederst? (NOTE til min webdesigner!! haha) Nå, spændende hvortil dette så popper op?? 😉 Det er i forlængelse af din Fie og din Emily´s diskussion om bloggerens berettigelse og behovet for at ’tilbage rapportere’ på bloggen…

      Det er vireklig en interessant diskussion, synes jeg og det giver rigtig meget stof til eftertanke, at få indblik i nogle af jer lidt mere garvede bloggeres erfaringer (Her tænker jeg fx dig Emily og Kia), for det sætter helt klart nogle ting i perspektiv for mig. Jeg har kun været med til en anden modeuge før denne, det er to år siden, var før jeg fik en baby og en blog (ok, den var der, men var meget ny, havde ca 17 læsere), dengang var jeg med i kraft af mit arbejde som journalist, så det er ret svært at sammenligne, for det var under nogle helt andre præmisser dengang.
      Denne gang var jeg med gennem min blog. Og dermed første gang på de præmisser. Og som allerede tidligere skrevet, så kan man jo først og fremmest håbe, at de er ved at ændre procedure eller fremgangsmåde ang. bloggerenes tilstedeværelse, eftersom jeg var seatet flere steder og generelt blev mødt af en utrolig venlighed. Og det er jo ingen hemmelighed, at jeg ingenlunde er så ‘stor’ som jer fx, Kia og Emily og Jeanett:-) Jeg er egentlig lidt rystet over jeres beretninger fra de forrige modeuger, jeg er helt klart blevet indviet i et ‘game’, jeg ikke fuldt ud havde fattet eksisterede sådan. Tak for det. Og tak fordi I åbent og ærligt fortæller. Jeg tror og håber, der sidder andre end mig nu, og føler vi har en langt bedre forståelse af jeres selvvalgte udeblivelse/nedprioritering af CFW denne gang…..

      Puha. Lang smøre. Nu til det med indlæg: Jeg har faktisk hele tiden ment, at man for at have en vis berettigelse ved showsne burde rapportere tilbage i et eller andet omfang. Om det lige er 5 indlæg med sirlige beskrivelser af 5 kollektioner fra 5 shows, eller om det er et samlet, opsummerende indlæg med sanseindtryk og masser af inspiration, det er for så vidt underordnet. Men det skyldes måske igen min journalistiske baggrund, hvor det ligger mig meget på sinde, altid at være ‘det ekstra øje’, der gengiver, når jeg bliver lukket ind i ‘en ny verden’….??
      Når det er sagt, så har flere af Emilys kommentarer virkelig fået mig til at tænke og det har på mange måder udfordret mit eget billede af, hvad det egentlig er, vi som bloggere skal dér – og skal have ud af det. Jeg må i hvert fald indrømme, at jeg ganske som E påpeger, stadig har til gode at se en ‘show for show’ gennemgang/reportage i et dansk modemagasin.

      Det er faktisk kun i aviserne, at man finder dem. Magasinerne bruger jo ganske rigtigt shows’ne til at spotte tendenser, trends og hente inspiration. og spørgsmålet er selvfølgelig, om ikke også godt bloggerne må det samme?

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • guldlog

      Ja, jeg har nok også lidt savnet nogle udmeldinger om hvorfor man vælger IKKE at deltage..?

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg har valgt kun at lave to indlæg om modeugen på min blog – første indlæg kommer i morgen og 2. indlæg kommer dagen efter. Jeg har personligt aldrig gidet at læse et indlæg pr show. Det bliver bare lidt for overload for mig – især hvis der er mange bloggere der dækker ugen. Så derfor har jeg også valgt at komprimere det en smule mere fra mine egen side af i år. Jeg synes du har gjort det rigtig fint og man kan mærke at du virkelig sætter dig ind i tingene og tænker meget over designerens ideer osv. Det kan jeg godt lide!
    Jeg har bare aldrig gidet at læse et indlæg pr show. Især når jeg selv har været til shows’ne selv, så vil jeg fx hellere se og høre om dine favoritter – hvad du var helt vild med!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • guldlog

      Ja, det er virkelig et dilemma, synes jeg. For jeg kan godt se det fra din side; At rigtig mange simpelthen står af på 5 indlæg i rap om fem shows. Også selvom de er interesserede i mode og i CFW:-) Jeg tror, min konklusion må være, at hvis man rent faktisk formår at lave en dækning, der er personlig og individuel og grundig, hvordan det så ellers gøres (??), så kan det både fungere med flere separate indlæg, såvel som færre opsamlende indlæg. Som nævnt ovenover er jeg i hvert fald stødt på indlæg, der lidt overraskende fandt min interesse og sugede mig ind, til trods for at de var meget opsummerende og havde flere shows i samme vending. Jeg er bare ikke helt sikker på, det er måden for mig? Jeg kan i hvert fald pt ikke finde ud af det 😉
      Jeg føler på en eller anden måde, at hvert show fortjener sin egen plads, og jeg har så meget på hjerte, jeg gerne vil sige/skrive. Så det giver mig næsten for lidt plads. Men når det er sagt, så afføder det jo mit næste dilemma; For hvem er det så, jeg skriver til? Mig selv eller mine læsere? …… 😉

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Ja, det gør jeg ihvertfald. Men det gælder på alle blogs – ikke kun din 😉 Så det er bare en generel ting fra min side af. Tror også bare at det handler om, at jeg ikke selv synes det har været alle 8 shows jeg har set denne gang, som jeg synes fortjener hvert sit indlæg. Og jeg føler mig ikke forpligtet til at skrive om et show jeg har været til, hvis jeg ikke har noget positivt at sige. Fordi jeg vil hellere lade det være usagt end laver en sviner på bloggen 😉 Og et af de shows jeg var til ville virkelig ikke få særlig mange venlige ord med på vejen, hvis jeg skulle skrive om det 😉

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg vil starte med at sige, at jeg synes du har gjort det super godt, Louise og jeg har undret mig over det samme, som du selv har og som Ann-Sophie også rører ved i sin kommentar.
    Hvis man definerer sig selv som modeblogger, så må modeugerne (København, Paris mm) nødvendigvis være interessante (dog i forskellige og personlige omfang….det er jo heldigvis individuelt) og jeg kan slet ikke lade være med at skrive om CFW og mine favoritter. Både ift. tøjet og håret. Det ville jeg også have gjort, hvis jeg ikke selv havde set de pågældende shows.
    Jeg mener desuden, som Lisbeth, at modeugen bør dækkes inden for relativ kort tid efter den har været der. I hvert fald, hvis det er show-vinklen man ønsker at lægge på indlægget. Særlige favoritter osv. kan jo snildt kommer dryssende hen over det næste stykke tid ind til tingene rent faktisk er købsklare i butikkerne. Det er altid vigtigt med en personlig vinkel ellers bliver det måske temmelig monotont og jeg mener helt sikkert at du formår din personlige vinkel – både med dit indhold, men også med din skrivestil. Så skriv, for pokker! Jeg læser gerne flere CFW-indlæg. Love it! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • guldlog

      Mange tak Malsen, jeg er utrolig glad for, du har kunne lide min dækning, eller hvad vi nu skal kalde det;)

      Tak for dit fine indput, jeg er meget enig i det hele.

      Måske man bare skal fortsætte med at gøre, som det virker fornuftigt nede i maven, at gøre – og så må de læsere, der får for meget, jo hægte sig af og forhåbentlig på igen? Det er i hvert fald rart at vide, at selvom jeg hovedsageligt blogger for min egen skyld, så er I rent faktisk nogle stykker i hvert fald, haha, som godt gider læse mine laaange CFW indlæg……Men jeg har så svært ved at koge en hel uges intens sanse-bombardement ned til et eller to indlæg. Det ligger vist ikke til min natur;o)

      Til sidst må jeg lige give din fine ros videre. Jeg har læst ALLE dine CFW indlæg, og jeg synes virkelig du har gjort det så godt. Måske har jeg været ekstra opmærksom, fordi du har dækket flere shows, jeg ikke selv deltog i, og som jeg rigtig gerne ville have deltaget i, men uanset, så har du virkelig fundet en super balance og der er masser af fokus på tøjet, men samtidig en masse personlighed og endda lidt bagom;-) Rigtig, rigtig dejligt!

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tusind tak – det er jeg vitterligt og oprigtigt glad for at du synes 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg har ligesom dig undret mig over der ikke er mere dækning af modeugen hos større bloggere og meget tankevækkende det Fie skriver!

    Jeg kan gode lide at læse om modeugen hos de bloggere jeg følger for at få deres personlige vinkel på det eller læse om deres favoritter, derfor læser jeg også glædeligt med her. Jeg har selv skrevet om de shows jeg har været til, men kortet det ned og samlet noget af det i ét indlæg for at det ikke skulle fylde for meget, men jeg mangler stadig at nævne nogle ting fra Gallery, da jeg ikke føler det skal postes lige så hurtigt som diverse shows.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • guldlog

      Ja, og jeg har også læst alle dine fine indlæg:-) Og det er også en rigtig god måde at gøre det på, synes jeg – altså en blanding af enkelte indlæg, lidt opsamlende og så drysse lidt messe ind hist og her…..Jeg tror måske det for mig handler om, at jeg endnu ikke helt har fundet ‘FORMEN’, der passer ind til mig? 🙂 Jeg vakler i hvert fald stadig lidt. Jeg synes også, det er mystisk, at så mange af de større modeblogge har været fraværende? Og selvom man måske er forhindret i at møde op fysisk, kan man jo godt knytte et par ord til enkelte kollektioner eller designere, som man synes har gjort det særlig godt? Det er der faktisk kun ganske ganske få, der gør….Og den slags elsker jeg at læse, så det er jeg lidt ærgerlig over..

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Det vigtigste ved indlæg om CFW er det personlige touch… for som Manja skriver kan man jo se den online og med rigtig gode billeder – det er stemningen der skal fanges og beskrives – og det gør du super godt. Derfor er dine indlæg også nogle af dem jeg gider læse.

    Jeg har det personligt sådan, at jeg godt kan springe lidt hurtigt over indlæg, hvor jeg allerede én gang har set samme show hos en anden blogger (lidt ærgeligt, for man får jo selvfølgelig ikke det samme ud af det) – men man har jo ikke oceaner af tid og så må man prioritere.
    Jeg synes faktisk bedre om “denne dækning” end til sidste CFW, hvor der bare var så utroligt mange indlæg fra shows…
    I min optik vil det optimale være at tage til få shows og så give dem hele armen med dem.. frem for en lidt vattet gennemgang af alt for mange.
    Endelig vil jeg bare sige… selv om jeg springer let hen over nogle indlæg om shows… følger jeg med – ikke kun hos dig, men hos alle mine favoritbloggere 😉
    Fedt du ber’ om vores meninger, men det er vist lidt af en opgave at holde styr på hvad der er for lidt og for meget, når nu man ikke har helt kontrol over hvad andre skriver.
    Anyway… du er én af “the good ones”

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • guldlog

      Tak for din kommentar Lise

      Ja, jeg er virkeligheden nok også mere på enkelte udvalgte show-beskrivelser – der så tilgengæld er grundt gennemarbejdet. Men selvom det i teorien er det, jeg selv har gjort (var til i alt 5 shows), så bliver det stadig svært at poste dem med aktualiteten i højsædet, hvis man også gerne vil ‘drysse’ andet ind imelle, for at det hele ikke bare bliver ren show/CFW gengivelser…..jeg mangler fx pt stadig at skrive om to og i morgen er de reelt set 1 uge gamle…og jeg synes ellers, jeg har prøvet at poste så hurtigt, det var mig muligt, samtidig med at jeg gerne ville have mine indlæg grundige og altså også gerne lidt andet ind imellem;-) Men ja, du har ret – det ER svært at finde det rigtige/perfekte mix, det er nok meget individuelt, hvad vi hver især får ud af sådan en Modeuge – og ikke mindst, hvad vi forventer af den og dem, der deltager. Men derfor har det så meget desto større berettigelse, at se lidt indad som blogger og deltager en gang imellem, tænker jeg:-)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Simone

    Tak for, at du kaster bolden op på den måde! Det er altid sjovt at få del i hinandens holdninger.
    Jeg har ikke umiddelbart nogen mening om dine modeuge-indlæg, da jeg ikke har læst dem. Jeg følger som regel med herinde men må indrømme, at jeg altid springer den slags indlæg over. De forskellige blogs dækker som regel indlæggene meget ens og med dårlige billeder. Desuden er der en tendens til, at man kun har rosende ord tilovers for designerne. Jeg opfordrer naturligvis ikke til, at man skal nedgøre nogen, men et kritisk blik hist og her ville være velkomment. Det giver liv til fordommene om, at en designer kan lade modeller gå nøgne ned ad podiet med en hundelort på hovedet – og folk ville stadig være ved at falde bagover af begejstring. Det er generelt et problem i modeverdenen, at der ikke er nogen, der kaster et kritisk blik en gang imellem. I hvert fald ikke nogen, der når ud til de “almindelige” mennesker. Det kunne meget vel være bloggernes opgave, men de lader ofte til (som så mange andre) at være fuldstændig underlagt designernes og virksomhedernes præmisser. Man kunne forestille sig at kritiske kommentarer ville medføre manglende invitationer til shows og events, samt vareprøver og gaver. Og det kan jeg da godt forstå ville være trist for den enkelte, men det bidrager alt sammen til, at jeg skipper modeugerelateret stof. Det virker simpelthen ikke troværdigt på mig. Outfit-billeder og moden på gaden er meget mere interessant for mig. Dette er også en af årsagerne til, at jeg læser din blog. Jeg synes, dit tøjvalg er inspirerende og så er jeg i øvrigt glad for dine kultur-indlæg.
    Jeg vil derfor gerne understrege, at ovenstående ikke er kritik af din blog, men en kritik af hele modeverdenens apparat, der kun kunne blive bedre af lidt mere konstruktiv kritik.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • guldlog

      Hej Simone, tak for dit ærlige svar!
      Og ja, kritisk blik er naturligvis fint og godt, men det er vel omvendt også i orden at være begejstret, uden at det nødvendigvis betyder, at man er ‘i lommen’ på nogen? 🙂
      Generelt tror jeg at mange bloggere går efter devisen; Hvis man ikke har noget pænt at sige, så hellere holde mund. Og sådan har jeg det ærlig talt også. Hvis man har lyst til at starte en kritisk blog, er det naturligvis helt fint, men for mig er det ikke helt det formål, min blog tjener. Jeg kunne aldrig drømme om at skrive om noget, som jeg ikke oprigtig og personligt selv føler er interessant og godt. Jeg har aldrig fået tilbud om alverdens ting, så jeg frygter nu ikke at miste noget, ved at takke nej til noget eller forholde mig kritisk. Jeg følger de shows, som jeg tror, vil have min interesse, og det har de heldigvis som regel:-) Din kommentar om at mange virker “fuldstændig underlagt designernes og virksomhedernes præmisser” gør mig lidt ked af det. Sådan opfatter jeg i hvert fald ikke de blogs, jeg selv følger. Og jeg tror man skal være påpasselig med den slags postulater, for nogle gange kan begejstring og læde jo bare være helt dybfølt og ægte, uden at der stikker mere under den sag….. Men self. har du også ret i, at man kunne ønske sig en mere kritisk dækning af fx tendenser og trends, så man ikke blot følger slavisk med – med bind for øjnene. Men det mener jeg faktisk helt oprigtigt, at rigtig mange blogger er blevet rigtig gode til..

      Igen tak for dit ærlige svar, det er dejligt at du skriver dét, som jeg tror, rigtig mange tænker:-)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kia

    Det er altid godt at gøre sig tanker om sin blogging! 🙂

    ..Jeg vil da gerne give mit besyv med, ang. hvorfor jeg ikke deltog i CFW denne gang, der er mange grunde bl.a. føler jeg mig netop IKKE berettiget eller velkommen, om man vil, til at være til stede – ..Og det selvom at jeg som regel er inviteret til det meste..

    Jeg har deltaget i CFW i de sidste, ja, det må nok være 4-5 sæsoner og HVER gang føler jeg mig ekstremt dårligt behandlet.

    HELT lavpraktisk: De (designere og/eller pr-bureauer) vil tydeligvis gerne have at modebloggerne er til stede, men i størstedelen af tilfældene er vi ikke vigtige nok til at blive seatede, ligesom man ofte mødes af en lidt nedladende holdning, når man fortæller de “søde” seatere, hvor man kommer fra. Ok, fint nok at jeg står op til 80% af deres shows, men de har faktisk selv inviteret mig, så det undrer mig lidt. I starten af min blogger-karriere kunne jeg godt forstå det. Men i dag, efter flere år, som etableret blogger med + 30.000 unikke besøgende om måneden, så bliver jeg sgu lidt stødt. Man inviterer da heller ikke 100 gæster til en fødselsdagsfest og laver velkomstdrinks og stoledans for halvdelen af sine gæster? Engang i mellem får man så en siddeplads og fint nok – Men når jeg rent faktisk ER blevet seatet, så føler jeg, at jeg er “under deres radar” og skal stå til ansvar og være taknemmelig – Jeg har endda oplevet at få mails ala. “Hej Kia, vi har endnu ikke set en omtale af vores show på din blog” eller “Hej Kia, du kan ikke regne med en invitation til næste show..” – Engang oplevede jeg en assi for en designer, der skrev at jeg kun måtte deltage HVIS jeg omtalte showet i et helt indlæg. Så meget for den personlige vinkel og holdning.. Den røg lige i svinget der.. 😉 Tror ikke de forskellige designere skriver til alle modemagasinerne og husker dem på at de skal huske at bruge deres designs i næste modeserie.

    Truth to be told – Jeg vil bare gerne behandles med respekt og nej, det er ikke en siddeplads. Bare lidt ydmyghed fra deres side også. De har inviteret mig, ergo må de have brug for mig til at markedsføre/omtale deres produkt. Hvorfor kan de ikke behandle mig respektfuldt? Jeg er ikke bare en hjernedød bloggerhøne, der ææææslsker modeshåwwws og champagne, men sådan føler jeg mig, når jeg deltager i CFW. Sådan behandler de mig.

    ..Derudover har jeg et fuldtidsjob, det var minusgrader, jeg magter ikke kindkysseriet og branchens nedladende øjne på mig som blogger bla. bla. bla.

    Føler måske lidt at jeg gav dem en stor fed fuckfinger i år, de opdager det ikke og de er pisseligeglade. Men så kan jeg hygge mig lidt med den tanke, ik? Det er jo de små ting i livet der gælder.. 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Kia

      I øvrigt har jeg altid fået ret positiv respons på min dækning af modeugen, da jeg altid har lavet billededagbøger/reportager med alt lige fra shows til mad til kendte til andre bloggere i.. Og indlæg om hvad man kan beholde fra denne til næste sæson.. Er jo lidt cheap med mine penge.. Men det ved I jo.. 😉

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Kia, jeg er helt rystet over, at nogle har afkrævet dækningen af deres shows, mod at du blev inviteret? Det fortjener da næsten et indlæg i sig selv, så folk får indblik ind i, hvordan branchen fungerer bag de lukkede døre- uden navns nævnelse, selvfølgelig – det ville da være en stor, fed fuckfinger til dem 😉

      Jeg tror næsten, at jeg har konkluderet på min egene vegne, at vi bloggere har en berrettigelse ved de shows, der taler til vores personlige æstetik, mod at vi naturligvis rapporterer tilbage fra oplevelsen. Det må være noget med at selektere hårdt og brutalt i de showinvitationer, man er så heldig og få, og så kun tage til og dække dem, man har et blødt punkt. Og i forlængelse af Simones indspark, så må man så bestræbe sig på at være 100% ærlig – også selvom, man måske brænder nogle broer bag sig. Så længe ens kritik er skrevet i respekt, så har den bestemt vedkommende.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hov, sikker mange trykfejl, der sneg sig med! But you know what I mean…

      Desuden glemte jeg at tilføjge, at respekten selvfølgelig skal gå begge veje. Bloggeren overfor branchen, og branchen overfor bloggeren..

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Kia

      SELVFØLGELIG har vi en beretigelse, men det føles bare ikke sådan desværre. Og det er det jeg opponerer i mod.

      ..Nu har jeg aldrig være bange for at skrive et kritisk indlæg eller tage en kamp op, men denne kamp er jeg på ingen måde interesseret i at tage op på min blog.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • guldlog

      Tak Kia for dit indspark – som både er vedkommende, interessant og rystende! Ærlig talt:)

      Jeg har aldrig været ude for de ting, du nævner, men hvis jeg havde, så ville jeg da utvivlsomt også være rystet og ikke mindst vred og skuffet. Og at skrive til folk og direkte bede om en omtale er jo helt og aldeles uhørt.
      Jeg har dog slet ikke følt mig dårligt behandlet/set ned på/mindre værd el. lign ved denne modeuge. Jeg har faktisk haft det modsat. Måske, de er ved at ændrer på nogle procedurer eller har fået andres kritik?? Vi var i hvert fald seatede til flere shows, hvilket jeg slet ikke havde forventet og generelt blev jeg mødt af søde og hjælpsomme mennesker. Hvorvidt den etablerede modebranches udsendte folk ser ned på os bloggere, det aner jeg ikke. Det må de jo så gøre, deres tab;-) Men det afholder i hvert fald ikke mig fra at møde op med ret ryg og nyde at være der, for som du så rigtigt skriver, så HAR vi jo en berettigelse – og en blogger som dig med dine læsertal har jo en konkret økonomisk berettigelse, da den reklame du kan genererer, på sigt kan være ubetalelig. Så jeg kan godt forstå du er mystificeret over den behandling. Men man kan jo håbe, branchen er ved at omfordele/sunde sig?? Det virkede i hvert fald ikke som om der var nogle skæve blikke denne gang.
      Men man skal ALDRIG lade sig diktere. Den slags kommer der intet godt af – for nogen parter. Jeg forstår og respekterer din beslutning, men håber, vi engang i fremtiden mødes til en modeuge, et glas champagne og måske en lille fælles fuckfinger;-)

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • guldlog

      Puha, mange fejl- Beklager, sidder med en sur baby:-) Håber det er læsbart, trods alt

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ida

    Jeg synes du har fundet en rigtig god balance. jeg har lige slugt dit indlæg om Baum und pherdgarten med stor iver, fordi jeg rigtig godt kan lide at du har en personlig vinkel på og ikke mindst en mening om de shows du ser, og ikke bare smider en række billeder ud og lader dem tale for sig selv, som en del bloggeren kan være tilbøjelige til. Når det så er sagt, er der, som du selv skriver, ikke ret mange bloggere som har dækket modeugen, hvilket jeg synes er enormt skuffende, fordi de aldrig havde fået deres invitationer hvis ikke deres var blog var blevet så stor som den er grundet det store antal af læsere – og derfor føler jeg lidt at de bør dele ud. Så stor ros til dig Louise 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • guldlog

      Kære Ida, tak for din ros, den er jeg glad for. Jeg tror stadig, jeg skal finde min egen form at dække en modeuge på fremadrettet, jeg har nok stadig lidt tilbage at lære;-) Men i mellemtiden tager jeg gerne den ros til mig, som jeg får.
      I forbindelse med din skuffelse over de mange fraværende bloggere til modeugen/nedprioriteringen af stoffet rundt omkring i blogland, ja så har du i hvert fald en større del-forklaring, hvis du læser hele denne lange kommentar tråd igennem;-) Her har i hvert fald bloggere som Kia, Emily og Jeanett ærligt forklaret, hvorfor de har haft manglende lyst til at deltage på ‘fuldt blus’ i år:)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kort, kort, kort (specialet kalder, men jeg vender nok tilbage senere til en lille overspringshandling). Er helt enig med Kia og oplever det samme. På trods af at min blog (der dog nok trods alt snarere er livsstils end modeblog, men hey det er mange dameblade også – nå sidespor) trækker mere end 50.000 unikke læsere om måneden, så føler jeg mig også altid ‘andenrangs’ i de sammenhænge (ikke kun shows, alt der involverer andet end bloggere).

    Sidste vinter tog jeg til alt jeg kunne komme i nærheden af og knoklede hele dagen, hver dag, under modeugen. Kæmpede en brav kamp for at få gode billeder (sneg mig op på fotografernes podie, når det var muligt) og gik hjem og bloggede kl. 3 om natten. Læserne var ikke begejstrede. Eller det er lyv, for de syntes det var sejt med billeder af rengøringsdamerne på Rådhuset eller billeder af modellerne med fødderne i is, men alt det jeg lagde mig i selen for at fange ved selve shows’ne var der ikke nogen der var synderligt glade for. Eller også glemte de at fortælle det. Det samme gjorde sig tilsyneladende gældende for designere/pr-bureauer, i stedet for at kvittere med en siddeplads næste gang, så jeg kunne tage bedre billeder (det må vel være i deres interesse), ‘glemte’ mange (dem jeg ikke havde nævnt/tilegnet et indlæg) helt at invitere mig til sommerens og dette års shows. Og hos seaterne mødes ens håbefulde forspørgsel altid med et “Siger du, du er blogger? Ja, så skal du stå, det skal I allesammen”. Når de så samtidig forventer et indlæg med flotte billeder (hvilket er lidt svært deromme fra ståpladserne), så giver det altså ikke helt mening for mig længere.
    Jeg synes så afgjort modebloggere er berettigede under CFW, men når man ikke føler sig velkommen og når man tilmed får tilbagemeldinger fra læserne om at de egentlig ikke gider læse om shows, så bliver det lidt op ad bakke. I sommer droppede jeg helt modeugen af den grund og fordi det passede med min kærestes planer at holde ferie der. Her til vinter er jeg taget med til det jeg gad (men var bestemt ikke inviteret til særlig meget, det med at takke nej i sommer, gav mig vist dødsstødet hehe) og kunne nå, har kigget, suget til mig og nydt det. Måske blogger jeg lidt af det, måske ikke. Men jeg har helt ærligt bare gjort det for mig selv. Modeinteresserede Emily til shows (og hun er helt tilfreds med en ståplads, hun vil bare gerne mærke stemningen og se et glimt af modellerne, der flagrer ned ad catwalken). Gør det så at jeg ikke har ret til at være der? Designeren får ikke et konkret indlæg fra showet, så der er ikke nogen kontant afregning, men jeg kan vel (lige så vel som damerne fra magasinerne) opfange tendenser eller se noget jeg allerede nu ved skal være i min garderobe til vinter? Og som jeg måske køber når vi så kommer dertil og viser på min blog. Så er det stadig ‘smart’ at have inviteret mig til det show også selvom jeg ikke kvitterede direkte med et indlæg om showet. Det er svært og det er en gråzone. Nu kommer det hele til at lyde så bittert, men jeg tror ærlig talt at det hele er så nyt, at mange dem der inviterer ikke rigtig ved hvordan de skal forholde sig til bloggere. Modeverdenen er om noget konservativ og meget hierarkisk opdelt hvad den slags angår og ingen tør pisse pingerne af ved at sætte os front row. På den ene side vil de gerne have os med, på den anden side har de ikke rigtig begreb om mediet og dets omfang.
    Jeg oplever det gang på gang. Og ikke kun i modesammenhænge. Sidste år var jeg inviteret til lanceringen af en OBH ismaskine, jeg var den eneste blogger alle andre var fra ugeblade, dameblade, aviser etc., alle deltagere i pressearrangementet blev lovet en ismaskine, der ville blev sendt hjem til dem. Efter to måneder havde jeg stadig ikke modtaget min og tillod mig at skrive til PR-bureauet og rykke for den. De havde ikke glemt mig. Det var med vilje. Der havde ikke helt været nok, så de havde givet til de vigtigste. Det skrev hun fandme.
    OBH’s egen marketingsafdeling var åbenbart vaksere og var så begejstrede over al den buzz jeg havde lavet omkring deres lille ismaskine at de meget gerne ville forære mig og 2 af mine læsere en (de skrev selv). Måske det bliver bedre/anderledes med tiden. Nogle pr-bureauer er vakse og med på hvem der er hvem af bloggerne og hvad de kan. Men Danmark er stadig håbløst bagud i forhold til udlandet. De store udenlandske bloggere bliver betalt for (jep, den er god nok det er sådan de lever af at blogge, ikke kun annoncer, langt fra faktisk.) at rejse rundt og deltage i arrangementer og shows. Jeg siger ikke at det er hvad jeg ønsker mig, men kunne jeg måske bare få lov at sidde ned? 😉
    De må sige a eller b, lige nu vil de gerne have os med og alligevel ikke rigtig kendes ved os.

    Hov, det blev overhovedet ikke kort. Sikke et rand. Og sikkert også en masse sludder. Nå, men det var mit lille besyv…

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • guldlog

      Haha, nej ikke helt så kort;)

      Men klogt…..!

      Tusinde tak fordi du gider tage dig tid til at udvide diskussionen lidt herinde! Det sætter jeg meget pris på, for det er naturligvis klart, at vi har kigget på Modeugen med lidt forskellige ‘briller på’, tror jeg, taget dine og mine egne tidligere erfaringer in mente. Og derfor er det super rart, at I (jer, der har været med i mange år og har flere erfaringer at trække på), gider give jeres besyv med herinde, for det er jo med til at nuancere billedet en del:) Og havde jeg nu fx haft en tilsvarende forforløb, hvor man knokler rundt og arbejder igennem for at se det bære frugt, og ikke rigtig får noget igen, så er det klart, så havde jeg nok også haft lidt mindre iver året efter, vil jeg tro.
      Jeg læser slet ikke hverken din eller Kias kommentar, som om at I bare vil have en siddeplads:) Det er jeg udemærket klar over, det ikke handler om. Men det billede, I tegner, med den ‘anden-rangs-prioritering’, som I begge føler, I har mødt og skulle stå model til undervejs, den har jeg af uvisse årsager stadig til gode…..Så enten har jeg bare været super heldig? Ellers er jeg ufattelig blåøjet?? (og det mener jeg naturligvis ikke selv, haha…) eller også er de måske faktisk ved at indse, flere af de ting, I netop opponerer imod? Man har lov at håbe på sidstnævnte….

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sidder lige og læser min kommentar igennem og kan se at den måske kan læses som ‘Se mig jeg har en frygtelig masse læsere, jeg fortjener en siddeplads’. Det var IKKE meningen. Jeg knoklede, jeg tog flotte billeder OG som prikken over i’et har jeg en blog, der i læsertal kan sidestilles med langt de fleste danske modemagasiner. Derfor ville det være sejt at de kvitterede med en siddeplads/fotoplads. Ved godt at det med læsertal er sådan lidt tys tys og berøringsangst (kunne vi ikke snart få svenske tendenser hvad det angår?), men det er ikke for at blære mig at jeg nævner det, snarere for at understrege at jeg tror der er mange pr-bureauer/designere etc. der slet ikke har begreb om mediet (jvf. historien om ismaskinen). Bloggere skal selvklart behandles pænt uanset om de er ‘små’ eller ‘store’ 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jeg tror, at du har ret i, at mange af designhusene slet ikke har sat sig godt nok ind i, hvad de bloggere, de har inviteret, står for.
      Nu er jeg bare virkelig grov, og taler lige ud af posen, men en af Emilys trademarks (for mig at se) er, usædvaneligt gode billeder – men det er langt fra de fleste bloggere, der formår at tage så gode billeder.. så selvfølgelig vil en god fotoplads ved showsne essentiel, når man inviterer Emily.
      Louise, har i mine øjne et virkelig skarpt øje for at analysere kollektionerne, uden at det nødvendigvis brydes ned i tendenser. Behøver hun en plads frontrow? Måske ikke, men en siddeplads med albuerum, vil gøre det betydeligt nemmere for hende at skrive nogle gode noter undervejs i showet.
      Og nogle bloggere er gode til at fange stylingideer og tendenser – men er de dybt afhængige af siddepladser. Måske ikke, men derimod, er de nok afhængige af et backstagepas, så man kan så gode detalje up close and personal. Sådan kunne jeg blive ved.

      Og måske netop fordi, de ikke har sat sig godt nok ind i det, så bliver det bare sådan noget “nårh, en blogger? Åh, du skal stå derover. Ja, helt bagerst sammen med de andre”

      Det svære ved at blogge, er jo, som Emily er inde på, jo også, at folk ikke nødvendigvis kommenterer rosende på ens indlæg, selvom der ligger meget arbejde i. Men det betyder jo ikke nødvendigvis, at de ikke sætter pris på dem? Det siger måske noget om, hastigheden, folk læser blogs i.. On to the next, on to the next.
      Men værdien af ens blog, for de, der vælger at have annoncer på, er jo så sat efter ens annonceindtægter. Og ens indtægter er bestemt af ens besøgende = hvor meget folk nyder at læse ens arbejde.

      eEt er måske der, at man skal adskille det? Jeg har dyb respekt for det store arbejde, du lavede under forrige modeuge Emily, jeg husker det også tydeligt.
      Selv dækkede jeg jo også modeugen for Camille, ganske ulønnet, hvor alle mine indlæg såvel som billeder blev brugt på hendes blog, ikke min.
      “Lønnen” for mig var hverken flere besøgende, flere læsere, flere kommentatorer, annonceindtægter el. lignende.. det var faktisk bare, at arbejdet bar lønnen i sig selv. En meget modeinteresseret pige fik lov at komme til modeuge, og dele sine oplevelser med andre.

      Og selvom jeg knoklede i døgndrift for at notere flittigt, finde rundt i kbh, og tage så gode billeder som overhovedet muligt (og hoppe på fotografernes podie…) og sende tilbage til Camille flere gange dagligt, mens jeg var gravid, kvalm og træt – det var da megahårdt. Og nej, jeg fik ingen invitationer modeugen efter, selvom jeg havde lagt meget arbejde i den forgående. Så jeg kan konkludere, at mit arbejde ikke havde ikke værdi for dem i branchen, selvom det måske havde for Camilles læsere.

      Til gengæld i år blev jeg inviteret til Munthes show, og det var jeg meget stolt og ydmyg over.

      Jeg forstår godt, at nogle bloggere er afhængig af gode fotopladser. Og selvfølgelig er det frusteret ikke at blive seatet ordentligt.. Men oprigtigt talt, og nu taler jeg lige ud af posen igen, så synes jeg nogle gange debatten herom bliver lidt forkælet, fordi det nogle gange lyder til, at anerkendelsen fra branchen er vigtigere end anerkendelsen fra ens læsere. Og selv hvis læserne ikke siger noget, men trods alt besøger ens blog, så er det altså også anerkendelse i sig selv.. synes jeg.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Kia

      ..For mig bærer “arbejdet” ikke lønnen i sig selv. Det ville det derimod gøre hvis jeg som blogger blev mødt af anerkendelse og respekt. Og her taler jeg ikke i form at en siddeplads, men bare en generel anerkendelse af, at vi er en del bloggere, som har lavet det her rigtig længe og fandme stadig er her efter næsten 4 år. Vi er ikke en døgnflue, vi forsvinder ikke, lige meget hvor meget de ignorerer os.. Og det er den holdning jeg ikke kan lide og ikke vil være en del af, det er en holdning jeg har mødt de sidste 4-5 sæsoner under CFW LIGEGYLDIG hvor ydmyg og stolt jeg har været overfor det. Nej, måske er jeg ikke ydmyg overfor CFW mere, men jeg er blevet bevist om den værdi jeg skaber som blogger og for dem der inviterer bloggere er det REN business og det er naivt at tro det er andet.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tror jeg er enig i alt du skriver her (modsat ‘vores’ anden tråd længere oppe ;)). OG tak for roserne.

    Men som blogger kan jeg ikke undgå at ‘måle’ et indlægs popularitet i kommentarer. Det er mere eller mindre den eneste målestok jeg har. Jeg er klar over at mange læser blogs i en vældig hast og at det er en lille brøkdel (og her taler vi virkelig om en lillebitte del), der rent faktisk tager sig tid til at kommentere. Helt fair, jeg gør det sjældent selv. Men når modeugeindlæg får langt mindre respons end vanlige indlæg og måske endda kritik, så overvejer jeg som blogger om det overhovedet er noget læserne ønsker sig. Og hvis læserne ikke er vilde med det og branchen ikke er vild med at jeg er der (eller er sådan lidt so-so omkring det), så får jeg lidt den der ‘fuck det hele’ følelse, som Kia også skriver om. Jeg vil stadig gerne til shows (hvis de ellers vil have mig), men måske jeg skal finde en anden måde at gøre/formidle det på…
    Og jeg var også SÅ GLAD for at være inviteret til Munte, som var det eneste show jeg var til (og skriver et indlæg om det, hold op hvor var det pænt), misforstå mig ikke jeg bliver meget taknemmelig og glad. Men omvendt synes bloggeren i mig også at det er ærgerligt for både dem, mig og læserne at det netop er so-so, for vi kunne have fået så meget mere ud af det allesammen, hvis de havde anstrengt sig lidt. Hvis jeg nu havde siddet/stået et sted hvor jeg rent faktisk kunne fotografere (kunne eksempelvis ikke forevige de smukke sko) etc. etc. Du nævner selv mange gode eksempler på hvordan man kunne samarbejde bedre. Det er bestemt ikke for at lyde forkælet eller være utaknemmelig, men jeg synes der er plads til forbedringer og så synes jeg at der skal tages stilling til om ‘de vil have os eller ej’, det er aldrig rart at føle sig uvelkommen…
    Jeg har det altså som Kia: Hvis de vælger at invitere mig, så må de også stå inde for det OG have en mening med det. Hvis de vil have muligheden for flotte billeder fra deres show på min blog, så må de give mig mulighed for at tage flotte billeder. Hvis de bare inviterer mig, fordi de har hørt at man skal invitere bloggere, så må de hellere lade være. Og med de mener jeg alle designere/pr-bureauer, ingen nævnt ingen glemt…

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Kia

      ..Det er netop den der holdning “Hvis de vil have mig”, jeg stejler imod.. Hold nu op. Det er naivt. Selvfølgelig vil de have os! De inviterer os KUN fordi de håber på omtale, omtale = cash. Så er det vi spørger, hvorfor de ikke sætter sig ind i vores blogge etc. Det er fordi de er PISSEligeglade med os. Kommer du til deres show er det fint, laver du indlæg er det rigtig fint, men bliver du væk, så fair nok. Der vil altid stå 100 bloggere i kø til at gøre det i stedet..

      Ann-Sophie – Det er mega naivt at tro at de inviterer os, fordi de synes vi er søde og rare og er gode til at skrive eller tage billeder eller noget helt 3. No way, business. Det er hvad det er..

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • argh hvorfor bliver mine svar ikke postet som svar?? Dette var et svar til Fies kommentar til min kommentar 😉

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Måske indrømme at jeg på ingen måder føler mig forkælet. Den værdi vores dækning og trafik har er så meget mere værd end de gider at anerkende. Og det er jeg virkelig træt af. Jeg er glad for at jeg bliver inviteret, da jeg også bare nyder stemningen fra ugen som helhed. Men når dette var min 4. modeuge, så begynder jeg altså også at føle en ret til noget mere respekt efterhånden. Eller bare en siddeplads. Lav de rækker nede foran fotograferne som Edith & Ella havde gjort i år. Det var genialt og mine billeder blev pisse gode.

    Og mange af os har flere unikke besøgende om måneden en magasiners oplag. (mht debatten længere oppe).

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeanett: mon ikke de fleste andre deltagere i modeugen har været der mere end blot 4 gange?
    Hvis du skal regne i anciennitet, så står vi bloggere vist noget nær nederst på listen 😉

    Men har I prøvet at svare på deres invitation med en forespørgsel om en plads, hvor I kan tage gode billeder? For det er jo ikke en gang en siddeplads, der så er brug for – men en plads blandt fotograferne – eller drejer det sig mere om signalværdien i, at de ikke ofrer siddepladser til bloggerene?

    Og igen; at man genererer meget trafik er jo stadigt ikke ensbetydende med, at omtalen er speciel nyttig for dem – 2 billeder og en kort kommentar i et samlet blogindlæg giver jo i sidste ende ikke ret meget værdi – om den så læses af mange eller ej.

    Dertil kommer målgruppen – hvis man ikke rammer en målgruppe, der er nyttig for dem, så er det jo igen underordnet, om man får omtale eller ej.

    Jeg tror, som Fie også er inde på, at de shows i høj grad handler om at pleje og nurse sine kontakter – og det har jeg fuld forståelse for.

    Eftersom størstedelen af et publikum til et modeshow står op og ser showet, så forstår jeg dog ikke helt, hvordan man kan føle sig dårligt behandlet over det, fremfor én af dem der er blevet seated… Der er jo ikke tale om, at alle undtagen bloggerene har fået en siddeplads.

    Og i forlængelse af dette, så var både Louise og jeg faktisk, seatede til flere shows, så mon ikke de har ændret deres fremgangsmåde i takt med, at de finder ud af, hvordan de skal håndtere hele fænomenet med bloggere 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Kia

      Lisbeth,

      Det handler ikke om de siddepladser. Come on..

      ..Og vi er komplet uenige om at trafik/størrelse på en blog har en betydning. Selvfølgelig gør det da en forskel om man når ud til 5000 unikke eller 50.000 unikke. Ligegyldigt hvordan den enkelte blogger vælger at dække det, så har det da en KÆMPE betydning om et show/brand bliver nævnt hos Emily fremfor en nystartet blogger der har to læsere.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jeg taler heller ikke om at sammenligne bloggerenes besøgstal – jeg taler om, at selvom en blog har mange læsere, så er det ikke en garanti for, at et brand får nogen værdi ud af den bloggers dækning.
      Hvis der kun er tale om et par dårlige billeder og en hurtig kommentar, så giver det jo ikke ret meget – heller ikke selvom der er mange tusinde, der læser det.

      Og derudover er det jo også et spørgsmål om, hvilken målgruppe den enkelte blog har – der er sikkert også nogle målgrupper, der giver bedre værdi for dem end andre.

      Og min kommentar om siddepladser var bl.a. knyttet til Jeanetts bemærkning: “Men når dette var min 4. modeuge, så begynder jeg altså også at føle en ret til noget mere respekt efterhånden. Eller bare en siddeplads”

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Det handler IKKE om siddepladser, ærgerligt hvis en god debat skal ende med at handle om det. Og jeg skriver netop også at en fotoplads er fint (men så vil jeg have lov at være der, uden at blive skulet ondt til og albuet ned af fotograferne). Det er nok snarere et spørgsmål om anerkendelse, tænker jeg. Ligesom i eksemplet længere oppe med ismaskinen.

      Lisbeth, du har helt ret i at det er pissesvært at måle og veje hvad der er hvad værd, når det kommer til blogging. Men sådan er det jo med alting. Der er heller ikke nogen, der kan måle helt præcist hvad det er værd at en Gucci-taske bliver vist i et modemagasin. Der er også mange der læser modemagasiner, der blot flipper igennem bladet på 3 minutter og/eller ikke har råd til Gucci-tasker. Derfor er det vel god branding for Gucci alligevel. Så jeg synes ikke det er så væsensforskelligt hvad det angår.

      Og fedt at I var seatede, det har jeg så stadig til gode 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • OG så har bloggerne jo netop dårlige billeder (bl.a.) fordi de ikke har mulighed for andet. Det var dét jeg ville opponere imod. Man farer let vild i sådan en diskussion 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Præcis. De dårlige billeder kommer af dårlig placering.

      Lisbeth – det tror jeg du misforstår. Jeg mente ikke at jeg blandt alle deltagerne var en veteran eller noget. Mente bare at nu er jeg efterhånden ikke en nyopstartet blogger længere og at jeg efterhånden gerne vil behandles efter den værdi min blog har i form af en ret god trafik. Men seriøst, jeg tror de er ligeglade med hvilke bloggere der er der. Bare der er nogen. Derfor sætter de sig ikke ind i trafik eller stil hos den enkelte blogger. Jeg er meget enige med Kia i, at i princippet er de ligeglad med den enkelte blogger, bare der er nogen der. Og hvis nogen siger nej, så inviterer de bare de næste på listen.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nu skal det ikke ende i et kæmpe ‘trafikcirkus’ 🙂 Mange har undret sig (denne blogs ejerkvinde + kommentatorer inklusive) over hvor vi/de større bloggere var og vi/de er tilsyneladende enige om (også dem jeg taler med ellers, men som måske ikke har deltaget i denne diskussion) at vi ikke føler os særlig velkomne + at læserne ikke er særlig vilde med (måske ligefrem utilfredse med) at læse om modeuge. Jeg blogger ikke kun for mine læseres skyld, langtfra, men jeg blogger altså heller ikke udelukkende for min egen, så hvorfor producere show-indlæg, som ingen vil læse eller deltage i shows hvor man ikke rigtig er velkommen? Eller hvor man ligefrem afkræves omtale for at tjene til sin (stå)plads.

    Nu kan jeg kun tale for mig selv, men hvis læserne var vilde med og efterspurgte show-indlæg ville jeg med glæde knokle under CFW og få det bedste ud af min lusede ståplads.
    Og omvendt hvis jeg følte mig velkommen fra arrangørens side ville jeg knokle for at prøve at finde en måde hvorpå jeg kunne inddrage og medrive læseren i en verden jeg oprigtig er betaget og fortryllet af.
    Men når begge stritter imod, så virker det altså lidt nytteløst…

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • guldlog

      Nej, fint at vi lige prøver at holde fokus her midt i en svær og lidt omfangsrig debat – fordi den jo indeholder mange facetter. Jeg kan virkelig godt se din pointe. Og i øvrigt selv mærke den, disse dage:-) Der er ingen tvivl om, hvilke indlæg der hitter, og hvilke der ikke rigtig læses, når man kigger sine besøgstal igennem;o) Ak…..det er virkelig en super svær balance for som du skriver, så skriver man jo sjældent noget for andres skyld – man skriver om det, man selv brænder for, har lyst til, det som fylder i hverdagen her og nu, det man selv har lyst til at dele osv osv – men der er ingen tvivl om og ingen hemmelighed i, at det at blogge, først rigtig bliver sjovt, når der sidder nogen i den anden ende – som så tilmed gider give igen! Og når et indlæg bare får lov at stå ukommenteret eller måske ligefrem får kritik, og det tilmed er et indlæg som har krævet ekstra arbejde og indsats, og som man selv har skulle indtænke på en god og kreativ måde, så det passer til bloggen, så ER det da træls….det forstår jeg godt. Og jeg indrømmer gerne: Sådan har jeg det sgu også selv:) Alligevel bilder jeg (endnu) mig selv ind, at jeg skal af sted igen….For jeg kan slet og ret rigtig godt lide det. Jeg interesserer mig for det, kan alligevel ikke lade være at have en holdning om det, jeg nyder det – og jeg får nok også en lille rush ud af suset (det er en dejlig akklimatisering fra mor og barselslivet hjemme, hvor det mest fancy højdepunkt på dagen er gylp eller babymos…), så jeg jeg tror egentlig ikke jeg kan lade være. Også selvom mine læsere måske ikke kvitterer med de helt store roser. Jeg har haft det lidt på samme måde med mine Litteratur indlæg fx. Dem er der godt nok heller ikke mange, der læser. En lille, fast skare jo – men i forhold til mode og mor delen af bloggen, så er det marginalt. Alligevel bliver jeg jo stædigt ved at drysse det ud fra ti til anden. For det er jo også en del, af den jeg er og det, der interesserer mig. Og måske jeg i fremtiden blot skal have doseret min modeuge bedre? For jeg tror ikke, jeg helt kan undvære den? Men jeg ved godt, at jeg samtidig har det bedst, når der er aktivt liv på bloggen;-)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • virkelig spændende debat; har lige læst samtlige kommentarer igennem – og har prøvet at holde tungen lige i munden undevejs og holde fast i det egentlige fokus; “hvordan dækker man som blogger modeugen bedst?” og “hvorfor har mange af de store bloggere valgt ikke at deltage så aktivt/blogge så meget om/fra modeugen, som de forrige sæsoner?”. Sidstnævnte er jeg blevet meget klogere på; og jeg synes det er sejt at både Emily, Kia og Jeanett har haft mod på at sætte ord på deres frustrationer og komme med nogle ærlige og velbegrundende udmeldinger (som man så kan være enig eller uenig i…) Med hensyn til hvordan man dækker modeugen bedst, tror jeg det handler om at identificere hvor éns egne styker ligger. Ann-Sophie lavede en grov klassifikation lidt længere oppe; er man bedst til smukke (stemnings)billeder, sirlige showreporter, trendspotning eller noget helt fjerde; og dét synes jeg egentlig må være et godt udgangspunkt da det som regel også er ét af de karakteristika ens læsere sætter mest pris på ved netop den blogger, og som måske (tror jeg!) er det umiddelbare førstehåndsindtryk designerne og PR-pigerne har in mind når de planlægger hvem der skal inviteres. Jeg mener bestemt ikke man skal føle sig forpligtet til at kvittere med en bestemt type indlæg efter et show, ligesom et modemagasin jo heller ikke er forpligtet til at gengive alt slavisk i deres magasiner…
    Som en sidste note (inden det hele bliver alt for tosset langt! ;)), vil jeg give Emily helt ret i, at jeg ikke mener al dækningen bør ske lige-nu-og-her – og helst inden en uge efter det pågældende show. Vi skal huske på at det altså først er NÆSTE vinters mode vi har været inde og få et smugkig på; og at den inspiration i sig selv er svær at måle i cost/benefits. At gemme billeder at udvalgte yndlings i en mappe på computeren og så tage frem lidt hen af vejen – når det er mere sæson-mæssigt relevant, synes jeg er mindst lige som berettiget, som at vise dem nu. Måske endda mere hensigtsmæssigt set fra læserneres perspektiv? Personligt har jeg valgt at dele lidt nu, men regner også med at gemme lidt til vi når den anden side af sommeren (åh, sommer!!), men igen; smag og behag…
    Oh well, muligvis blev hverken jeg selv eller I andre meget klogere af min smøre; men regardless synes jeg debatten er interessant! 🙂 (…og Emily, jeg ELSKEDE dine indlæg sidste vinter – også selvom jeg måske ikke fik kommenteret… husker så tydeligt hvordan du havde iklædt dig nyindkøbte lædersager og tårnhøje stiletter og følte dig way overdressed! 😉 Din vinkel var personlig, men også modefagligt funderet, og jeg vil glæde mig til at læse eventuelt kommende modeuge-indlæg!)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • guldlog

      Hej Louise
      Tak fordi du har mod på at hoppe ind i denne efterhånden omfangsrige diskussion;-)
      Jeg havde også lidt håber, du ville, for jeg ved, at du har en mening om det og tidligere har været en del af det;-) Så mange tak for det!
      Og netop den fordeling, du taler om – lidt stof nu – lidt senere – drysset ud over bloggen hen over tid, den tror jeg også, jeg på sigt vil forfølge mere. Jeg har stadig rigtig meget at lære i den forbindelse og er stadig meget ny, når vi taler blogging:-) Og det ER et andet medie end når jeg fx skriver til avis, og det bliver ærlig talt nok lidt for tungt, når jeg gentagne gange hen over en lille uge alene poster show indlæg, det kan jeg godt se…så jeg føler virkelig, jeg er blevet klogere undervejs, forhåbentlig er mange af mine søde læsere det også:)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Joy

    Puha, så nåede jeg at læse det hele igennem.

    Jeg er altså lidt uenig. Jeg synes bestemt ikke at modehuset kan afkræve indlæg af en blogger, men som læser forventer jeg et indlæg fra de shows, arrangementer osv som i får lov at deltage i. Jeg sætter pris på at læse om modeugen: Beret om samtlige shows, backstage, streetstyle – alting. For en som ikke er inviteret til en ellers meget lukket fest, er det mit indblik i CFW, hvilket selvfølgelig har størst relevans mens det sker.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • […] starter Modeugen jo onsdag. Jeg skal til bryllup i weekenden, men de første dage tager jeg med. Sidste gang var jeg i tvivl om, hvordan jeg bedst skulle ‘dække’ den. Hvis I har forslag, ris, ros eller ideer i dén […]

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • […] tiden er jeg også blevet mere afslappet omkring Modeugen. Jeg nyder dele af ‘gamet’, men orker det samtidig heller ikke rigtigt. Tror efterhånden, jeg har været igennem de fleste tænkelige modeuge-kriser. Ja, tilfreds, det […]

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • […] starter Modeugen jo onsdag. Jeg skal til bryllup i weekenden, men de første dage tager jeg med. Sidste gang var jeg i tvivl om, hvordan jeg bedst skulle ‘dække’ den. Hvis I har forslag, ris, ros eller ideer i dén […]

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • […] har forsøgt at samle lidt modeuge til jer i et fælles indlæg, dels fordi jeg af erfaring ved, at det begrænser sig, hvor meget I overhovedet orker, dels fordi I sikkert har set rigeligt rundt […]

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

Næste indlæg

SKO MUNTHE PLUS SIMONSEN