MIT HJEMME KONTOR

GUIDE: SAN FRANCISCO MED BØRN – DEL 1

IMG_5800IMG_5763IMG_5783

I var mange, både på Instagram og her på bloggen samt på mailen, der efterspurgte en lille guide til vores San Francisco tur. Med barn denne gang. Og det vil jeg naturligvis gerne lave. Som jeg skrev herinde, var vi i San Francisco for 6 år siden – før barn. Her fik vi set alle de typiske turist ting og oplagte spots. Eller i hvert fald mange af dem.

Da vi fik muligheden for at tage turen igen, denne gang med en 5-årig, var vi slet ikke i tvivl: San Francisco vandt totalt vores hjerter for 6 år siden. Allerede dengang talte vi faktisk om, at vi gerne ville tilbage dertil med børn. Byen er langt mere….europæisk…og afslappet…end mange andre amerikanske byer, vi har været i. Den virkede fuld af hygge. Der er en særlig frisindet og ‘ung’ atmosfære i byen.

Og vi har bestemt ikke fortrudt. Men det skal nævnes, at vores datter er 5 år nu. Og derfor ikke længere er i klapvogn. For byen er kuperet og bakket. Mildt sagt. Det er absolut en del af charmen – men det kunne give udfordringer, hvis man har enten helt små børn eller er gangbesværet. Omvendt så vi mange børnefamilier og med bæresele, så som med så meget andet, er det måske også blot, hvad man selv gør det til?

Jeg har besluttet at dele min lille guide op i to dele, for at det hele ikke skal blive for langt.

Vi startede med at have 5 dage i San Francisco, fordi min mand delvist skulle arbejder dér – og derfra havde vi lejet bil og tog ud og oplevede nogle nærområder, som vi ikke nåede da vi var der første gang. Vi havde i alt 11 dage. Og på den ene side var det fint nok – til at komme godt omkring, synes jeg. Mens jeg på den anden side ærligt skal indrømme, at jeg SNILDT kunne have brugt nogle flere dage. Turen blev mere komprimeret – og måske især for min datter, havde det været rart med nogle dage ind imellem, hvor der ikke var ture på programmet og hvor man måske blot dasede rundt.

Guiden her er skrevet med det væsentlige omdrejningspunkt, at vi havde en 5-årig med. Men sidder I nogen uden børn, så vil jeg mene, I sagtens kan bruge disse tips alligevel og selv skære fra og føje til. Og ellers vil jeg også anbefale et tur forbi Sam, der netop har skrevet en fantastisk guide til 5 dage i San Fran. Hendes tur ligner rigtig meget vores for 6 år siden! Og så tager hun virkeligt smukke billeder!

Hvordan boede vi?

Vi havde lejet et hus via Airbnb. Det har vi gjort mange gange, hvilket også kan findes her på bloggen, blandt andet også i Sydfrankrig på en gammel gård, i Paris to gange, i Barcelona, Amsterdam og New York. Vi synes, det fungerer helt super og langt bedre end hotel. Det giver os mere frihed, især om aftenen, når hun er lagt, hvor vi typisk har en stue vi kan opholde os i, måske endda en have eller altan. Og vi orker ikke halse ud af døren om morgenen, hvor alle er sultne, vi spiser bare en skål cornflakes eller lignende og tager det stille og roligt. (Vi boede i det blå hus øverst).

Det afholder os ikke fra de små, hyggelige morgenmads cafeer, som vi også synes er en del af oplevelsen, men dels gider vi det ikke hver morgen i 11 dage, dels undgår vi stress og en 5-årig med lavt blodsukker, før alle er klar til afgang 😉 Og så sparer man også lidt på mad regningen. Da jeg var alene med Elin i tre dage, var det også rart, at vi ikke nødvendigvis skulle ud og finde restauranter, men også havde mulighed for at spise hjemme en aften og bare hygge. Huset vi boede i lå meget central, helt bevidst, da Elin og jeg gerne skulle kunne gå til og fra ting. Har man mulighed for og råd til dette, vil jeg anbefale det, da det letter meget på logistikken. Der var også en lille have, hvilket var dejligt for os alle.

Den bedste morgenmad fik vi på Sweet Maple. Deres Millionaires bacon burde have et indlæg for sig selv! Det var – out of this world. Men der var LANG ventetid på at få bord, som i decideret kø ude foran for at komme ind. Folk stod der i silende regn i 20-25 minutter. Og ja, det er føromtalte bacons skyld!

Byens bedste kaffe fandt vi derimod hos The Mill. En gammel industribygning, der tiltrak hipsters og feinschmeckere. Deres brød var hjemmebagt og hele bageriet lå i åben forlængelse af selve stedet. Deres brød og kaffe var helt ekstremt godt. Jeg endte med at hente min morgenkaffe dér hver morgen, for det slog alt andet, vi prøvede.

SanFran_Kids_3

Noget af det, som Paven elskede:

Havneområdet, som ligger inden for gåafstand fra centrum, er, i modsætning til centrum, på ingen måde roligt! Men det er alligevel et besøg værd for både små og store, nok mest små. Vi synes ikke, der var særligt charmerende, men Elin elskede det med alle de farvestrålende boder og slik butikker og drage flyvning og søløver.

Her finder man bl.a. også det ikoniske Pier 39 med tivoli, de dovne søløver. Vi fik en obligatorisk krabbe sandwich og kiggede på både og sporvogne, som hun var meget fascineret af.  Det er også fra havneområdet, man tager båden fra San Francisco til Alcatraz. Vi gjorde det sidste gang, vi var her- og var faktisk meget positivt overraskede. Det viste sig at være ret interessant og selve indsejlingen til San Francisco skyline var så smuk. Men det var ikke noget vi gad med Elin denne gang.

Hun var ellevild med at køre med de gamle sporvogne og det var nu også super hyggeligt. De første dage hvor det regnede lidt tog vi også på shoppetur inde i centrum og på museum. Elin og jeg havde en tøsedag sammen, hvor vi så på smukke Oscar de La Renta kjoler (aka Prinsessekjoler) på De Young museet, som i øvrigt viste sig bestemt at være et besøg værd – uanset aktuel udstilling. MEGA flot museum! Og så lå det helt fantastisk smukt og klods op af en kæmpe stor botanisk have, hvor vi bagefter brugte 4 timer på at kigge på smukke blomster, fodre ænder, lege med vilde egern og på legeplads.

Legepladser:

Generelt var der virkelig mange legepladser i San Francisco og flere af dem må siges at have umanerligt gode placeringer. Vi havde flere dage, hvor vi bare sad i solen med en kaffe og sludrede i nogle timer, mens Paven drønede rundt og fandt nye legekammerater, som hun kunne lege med.

Den smukkeste må siges at være dén, der ligger på toppen af Sausalito (Southview Park) – en by på den anden side af Golden Gate, der er så betagende, at vi igen denne gang måtte tilbage. Den bedst placerede legeplads er derimod nok dén, der ligger på toppen af bakken ved Alamo Square Park, og hvorfra der er direkte udsigt til The Painted Ladies, de smukke malede huse i alverdens farver, der engang blev verdenskendt i TV serien, som i hvert fald min generation husker soleklart: Full House.
Alt i alt indeholder San Francisco som destination noget for både voksne og børn. Og det faktum, at byen er så børnevenlig, er virkeligt et plus.

Og så er det et oplagt udgangspunkt til nogle endnu mere fantastiske oplevelser. Det vil jeg skrive mere om i del 2.